Híreink

Az oxidatív stresszről...

Mit jelent az oxidációs stressz?

A belélegzett oxigénmolekulák reakcióba lépnek sejtjeinkkel, ennek során energia termelődik. Az oxigénmolekuláknak körülbelül 95%-a hasznosul, a többi molekulából úgynevezett szabadgyök keletkezik.

A szervezetben a molekulákat alkotó elemeket páros számú elektronokból álló kötések kapcsolják össze, amelyek a molekula stabilitását biztosítják. A szabadgyökök viszont olyan molekulák, melyeknek külső pályájukon egy vagy több szabad elektron kering, ezáltal rendkívül labilisak, energiával telítettek és folyamatosan arra törekszenek, hogy pótolják hiányzó elektronjukat, amit a környező szövetekből próbálnak megszerezni.

Miközben meg akarnak szabadulni energiájuktól, összeütköznek más molekulákkal (pl. zsírok, fehérjék, DNS), átadják ezt a többletet, és ez megzavarja a sejtek közötti természetes folyamatokat. Ezt a láncreakciót nevezzük oxidatív stressznek.

Külső környezeti hatásoknak köszönhetően is keletkezhetnek szabadgyökök, ha például fokozott fizikai és idegi megerőltetésnek vagyunk kitéve, szennyezett levegő, radioaktív sugárzás és minket, sokat napozunk, dohányzunk, nagyobb mennyiségű alkoholt fogyasztunk, mesterséges élelmiszereket eszünk, vagy rossz diétát választunk. Összességében az életmódunk határozza meg, hogy mennyi káros szabadgyök keletkezik a szervezetünkben.

A kémiai reakciók során újabb és újabb káros szabadgyökök keletkeznek, ami gyorsítja az öregedés folyamatát, érintheti a fogamzás és magzati fejlődés biztonságát, rontja a sportolók erőnlétét, valamint közel 60-féle megbetegedés kialakulását idézi elő. A sejtek energia termelése csökken, egyre több vizet veszítenek, majd beindul a sejtpusztulás, melynek szemmel látható tünete a bőr ráncosodása. Egy DNS-ünk napi mintegy 50-100ezer ilyen támadásnak van kitéve, ami növeli a rák kialakulásának veszélyét.

A szabadgyökök megjelenése önmagában nem jelenti azt, hogy biztosan meg is betegszünk. Ha a fenti rizikófaktorokat - melyek fokozzák a szabadgyök-képződést – minimálisra tudjuk csökkenteni, akkor máris sokat tettünk egészségünk megőrzéséért.

Mik azok az antioxidánsok?

Alapvetően a szervezetünk is állít elő ilyen anyagokat (endogén antioxidánsok), de a 20-25 életévünk után fokozatosan csökken a saját antioxidáns védőrendszerünk ereje. Az antioxidánsok csökkentik a szabadgyökök energiáját, illetve akadályozzák kialakulásukat. Vannak köztük vitaminok, ásványi anyagok, valamint különféle mikroelemek. A legfontosabb gyökkötő anyagok és antioxidáns hatású hasznos vegyületek a zöldségekben és gyümölcsökben fordulnak elő.

Polifenolos vegyületek

A magasabb rendű növények igen gazdagok polifenolos vegyületekben, melyek antioxidáns aktivitással rendelkeznek. Kutatások bizonyítják, hogy az antioxidánsok a szervezet oxigén felhasználásának következtében kialakuló szabadgyökök hozzájárulnak a szöveti sejtek ellenálló képességének növeléséhez.

Flavonoidok

A polifenolok osztályának legnagyobb csoportját alkotják. A flavonoidok elnevezést egy növényi előfordulású vegyületcsaládot jelöl, melynek tagjai hasonló kémiai alapvázzal rendelkeznek. Másodlagos növényi anyagcseretermékek és főként a gyümölcsök héjában, magjában, kocsonyában találhatóak.

Mit tehetünk?

Hippokratésztől származik a mondás, mely szerint: 'Táplálékod legyen egyetlen orvosságod!' Az emberek - akár betegek, akár egészségesek - mind nagyobb érdeklődést mutatnak az egészségtudatos életmód, táplálkozás iránt. Többet szeretnének tudni a fitokémiai összetevőkről, az antioxidánsokról és az egyéb élelmiszerekben rejlő tápanyagokról, vitaminokról, makro- és mikroelemekről.

Ezt a védelmi mechanizmust erősíthetjük, ha az étrendünkbe minél több növényi antioxidáns hatású anyagot tartalmazó élelmiszert építünk be.

Minden 15.000 forint feletti megrendelés esetén a kiszállítás INGYENES !

A kosár tartalma